Saturday 28 April 2012

ASSIGNMENT 2 : 10 NEWEST INVENTION TECHNOLOGY

10 TEKNOLOGI INOVASI TERKINI! WAJIB TONTON !



1) STRADDLING BUS 



'Straddling Bus' adalah teknologi alternatif yang diilhamkan oleh China untuk mengurangkan kesesakan lalu lintas dengan menggantikan bas biasa dengan bas 3D ini yang mana tingkat atasnya adalah untuk penumpang bas seperti bas-bas biasa namun di bawahnya dibentuk seperti terowong bagi membolehkan kereta-kereta lain melaluinya tanpa gangguan trafik oleh kenderaan-kenderaan yang besar. Teknologi ini diiktiraf sebagai satu kejayaan yang besar dalam usaha mengawak kesesakan trafik di China.


2) HIGH TECH CONTACT LENS MONITOR BLOOD SUGAR


Agak sukar untuk kita semua mengetahui paras gula dalam darah kita terutamanya pesakit-pesakit diabetes. Kini ada teknologi terbaru yang mampu untuk mengesan paras gula dalam darah dengan mudah dan cepat. High Tech Contact Lens Monitor Blood Sugar dicipta dengan teknologi sensor yang akan berubah warna mengikut kadar paras gula dalam darah. Kini dengan inovasi teknologi ini, kita tidak perlu lagi bersusah payah untuk menyuntik, mengambil dara atau menguji urin semata-mata untuk mengetahui paras gula dalam darah kita. Menarik bukan?


3) TUMMY SHIELD


Sistem tali pinggang keledar yang ada sekarang tidak direka untuk wanita mengandung. Masalahnya ialah bila wanita mengandung menggunakan tali pinggang sekarang, perut mereka dan bayi boleh tercedera didalam kemalangan. Sudah berlaku banyak kes bayi dalam kandungan mati kerana tekanan tali pinggang menjerut mereka didalam kemalangan. Oleh sebab itulah Tummy Shield dihasilkan. Ianya boleh dipasang didalam kesemua kereta yang ada sekarang dan ianya mampu mengelakkan kawasan perut ibu menerima tekanan didalam situasi kemalangan. 
SUMBER : blogserius.blogspot.com
4) EZCRACKER


Memecahkan telur merupakan satu kerja yang agak leceh pada sesiapa yang jarang berada di dapur. Kini lebih mudah dengan EZCRACKER. Ianya direka khas bagi memudahkan kerja memecahkan telur dengan tidak merosakkan telur kuning. Ianya juga mempunyai fungsi untuk mengasingkan putih telur dengan kuning telur dengan cepat dan mudah. Pastinya inovasi teknologi produk ini banyak memberi manfaat kepada suri rumah tangga dan para pembuat kek dan sebagainya yang banyak memerlukan proses mengasingkan putih dan kuning telur yang kebiasaannya dilakukan dengan penuh hati-hati dan lambat.
5) TRANSPARENT TOASTER


Roti bakar merupakan menu kegemaran ramai untuk sarapan pagi. Namun kadangkalag kita menghadapi kesukaran untuk mendapatkan roti yang dibakar dengan sempurna. Adakalanya ianya belum dibakar seperti dikehendaki atau adakalnya ianya dibakar sehingga hangus. Jadi teknologi inovasi terbaru 'TRANSPARENT TOASTER' menjadi penyelesai masalah kepada penggemar roti bakar. Produk ini memudahkan pengguna untuk mendapatkan roti yang dibakar dengan sempurna tanpa perlu berteka teki dan sentiasa boleh melihat keadaan roti yang berada di dalam pembakar roti tersebut.


6) LASER SCISSORS



Menggunting merupakan satu tugas yang perlu dilakukan dengan berhati-hati supaya apa yang digunting itu telah mengikut ukuran dan bentuk yang sepatutnya. Kesukaran untuk mendapat guntingan yang tepat menyebabkan kita terpaksa menanda kain atau kertas dengan pensil atau kapur penanda. Kini, kesukaran tersebut dapat diselesaikan dengan teknologi terbaru ini iaitu Gunting Laser. Laser tersebut ditambah bagi memberi penunjuk kepada pengguntin supaya tidak tersasar daripada ukuran asal. Dengan itu hasil guntingan akan menjadi lebih kemas tanpa mengotorkan kain atau kertas dengan penanda yang hodoh.


7) INFANT PILLOW




Berita baik untuk ibu-ibu bekerjaya. Infant Pillow direka khas dengan rekaan bantal seperti tangan ibu yang menidurkan bayi. Ianya mengikut saiz ibu dan berpadanan dengan saiz bayi anda. Ianya selamat digunakan dan mudah. Bayi gembira ibu bahagia. (^_^)


8) QUIPOD



Teknologi inovasi terbaru bagi penggemar fotografi. Mmenjadi satu kerugian jika melancong ke luar negara bersama tersayang namun tidak dapat mengabadikan kenangan bersama kerana kesukaran untuk mengambil foto. Meminta bantuan orang asing juga bahaya kerana bimbang kamera kesayangan dibawa lari oleh orang yang diminta tolong. Kini teknologi terbaru Quipod menjadi penyelesaian kepada masalah tersebut. Tersenyum semua peminat-peminat kamera dan fotografi. (^_^)


9) INTERACTIVE PROJECTOR





Produk yang dinamakan 'Interactive Projector' ini menggunakan sistem infra-merah yang mengubah sentuhan yang dikesan oleh sensor kepada imej unjuran ke dalam 10-inci skrin sentuh maya. Ia membolehkan pengguna untuk berinteraksi dengan aplikasi kandungan dan multimedia dengan menyentuh imej, yang boleh diunjurkan ke atas mana-mana permukaan rata. Hebat bukan?
10) SUPER COOL KITCHEN BOARD
Papan pemotong yang sangat cool ini bukan sahaja boleh berfungsi sebagai papan pemotong malam dapat mengira dengan tepat berat bahan-bahan masakan yang kita gunakan. Wow! untuk wanita-wanita yang baru belajar memasak, papan pemotong ini sangat berguna agar tidak terlebih bahan (^_=) 



NAMA            : NUR AZWANI BINTI ZAMRI
NO.MATRIK  : A131388
TUTOR          : MEJAR MOHD JASMY BIN ABD RAHMAN

No comments:

Post a Comment